Az Xbox egy hatodik generációs videojáték-konzol, melyet a Microsoft gyártott. 2001. november 15-én jelent meg Észak-Amerikában, 2002. február 22-én Japánban és 2002. március 14-én Ausztráliában és Európában az Xbox 360 elődjeként. Ez volt a Microsoft első próbálkozása hardverfejlesztőként a játékkonzol piacon, ahol a Sony PlayStation 2-vel, a Sega Dreamcasttal és a Nintendo GameCube-bal kellett szembenéznie. A beépített Xbox Live szolgáltatás lehetővé tette a játékosok számára az internetes játékot.
HARDVER
Az Xbox volt az első videojáték-konzol, melyet beépített merevlemezzel szereltek, ami főként játékok mentéseinek és az Xbox Live-ról letöltött tartalmak tárolására szolgált. Ennek köszönhetően nem volt szükség különálló memóriakártyákra (bár már néhány korábbi konzolban, köztük a TurboGrafx-CD-ben, a Sega CD-ben és a Sega Saturnban is volt beépített biztonsági akkumulátor (BBU) 2001 előtt). Az Xbox felhasználók merevlemezre rippelhetik a zeneszámokat a szabvány hanglemezekről, majd ezeket a dalokat bizonyos játékokban még hallgatni is lehet.
Az Xbox volt az első játéktermék, amely támogatja a Dolby Interactive Content Encoder technológiáját, amely lehetővé teszi a valósidejű Dolby Digital kódolást a konzolokon. A korábbi játékkonzolok a Dolby Digital 5.1 hangzást kizárólag a nem interaktív „átvezető jeleneteknél” voltak képesek alkalmazni.
Az Xbox PC hardveren alapul, melynek köszönhetően jóval nagyobb és nehezebb, mint a riválisai. Ez főként a terjedelmes, tálcás megoldást alkalmazó DVD-ROM meghajtónak és a szabvány 3,5 hüvelykes merevlemeznek tudható be. Az Xbox számos biztonsági funkcióval is rendelkezik, mint például a „breakaway kábelek”, amelyek megakadályozzák a konzol lerántását.
Számos belső hardveres módosítást is eszközöltek a konzolon, hogy ezzel is gátolják a moddingot (válaszként a hackerek folyamatosan frissítették a modchip kialakítását), hogy csökkentsék az előállítási költségeket és, hogy megbízhatóbbá tegyék a DVD-ROM meghajtókat (néhány korai modell meghajtói lemezolvasási hibákat (DRE) produkáltak a megbízhatatlan Thomson DVD-ROM meghatóegységek miatt). Az újabb generációs egységek, melyeket a Thomson TGM-600 DVD-ROM vagy a Philips VAD6011 DVD-ROM meghajtókkal szereltek még mindig meghibásodhattak, melynek következtében nem olvassák be az újabb lemezeket vagy leállítják a konzolt PIO/DMA hibakóddal. Ezen egységekre nem vonatkozott a kiterjesztett garancia.
2002-ben a Microsoft választott bírói eljárást kezdeményezett az nVidia ellen, mivel a két szemben álló fél nem bírt megegyezni az nVidia Xbox-ba gyártott chipjeinek árazásáról. Az nVidia a SEC-nek tett jelentésében közzé tette, hogy a Microsoft a korábbi évhez viszonyítva 13 millió amerikai dollárnyi kedvezményt követel a cégtől a 2002-es üzleti évben. A Microsoft megsértette a két cég megállapodását, amikor a chipsetek árcsökkentését kérvényezte és mikor követelte a nVidiától a mennyiségi korlátok nélküli chipset rendelés teljesítését. Az ügyet 2003. február 6-án peren kívül lerendezték.
A konzol nyitányára elkészült egységeket a főként a Flextronics sárvári és guadalajarai (Mexikó) üzemeiben, míg a kontrollereket főként Indonéziában és Japánban gyártották.
|